Hond/kat beschermen tegen parasieten

De belangrijkste maatregelen om uw hond/kat te beschermen

• Bespreek minstens elke 12 maanden met de dierenarts de parasietenbestrijding bij een huisdier als onderdeel van de jaarlijkse controle.
  • Pas goede handhygiëne toe, vooral bij kinderen. Was uw handen voor en na contact met dieren
  • Dek zandbakken af als ze niet worden gebruikt.
  • Voer geen rauw vlees.
  • Ververs drinkwater regelmatig en zorg dat het altijd beschikbaar is
  • Groente en fruit voor consumptie goed wassen.
  • Ruim de ontlasting van hond/kat direct op uit de tuin of tijdens het uitlaten en was hierna de handen. Ontlasting mag niet bij het groente-tuinafval of de composthoop gegooid worden (ook niet in biologisch afbraakbare zakjes/kattenbakvulling).
Vragen over de bescherming van uw huisdier tegen wormen, vlooien en teken?

Vragen het ons

Uw hond of kat beschermen tegen inwendige parasieten

Ter voorkoming van ziekte en om besmetting van de omgeving met Toxocara-eitjes te voorkomen, behandel pups en kittens elke 14 dagen tegen spoelwormen tot 14 dagen na het spenen. Start met ontwormen op 14 dagen leeftijd bij pups en op 21 dagen leeftijd bij kittens. Behandel het moederdier steeds op dezelfde momenten mee tot twee weken na het spenen.

Ontworm volwassen katten en honden gemiddeld 4 keer per jaar ter vermindering van de spoelwormei-uitscheiding (waaronder Toxocara spp.). Vaker, tot zelfs maandelijks, ontwormen is raadzaam in huishoudens met jonge kinderen of met personen met een minder goed werkend afweersysteem. Als alternatief kan regelmatig ontlastingsonderzoek worden uitgevoerd. Bij een positief resultaat moet het dier ontwormd worden.

Behandel in gebieden waar hondenlintworm (Echinococcus granulosus voorkomt), honden die slachtafval eten elke 6 weken met praziquantel. Deze worm komt in Nederland niet voor, maar zien we bij honden afkomstig uit Spanje, Italië, Griekenland, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Marokko, Irak, Syrië, Afghanistan maar ook in Zuid-Amerika of Oost-Afrika. Ook bij terugkomst van vakantie uit deze landen is behandeling raadzaam.

Behandel in gebieden waar vossenlintworm (Echinococcus multilocularis) voorkomt, jagende honden en honden die kleine prooidieren eten maandelijks met praziquantel. Vossenlintworm komt in bepaalde Nederlandse gebieden geregeld voor.

In gebieden die endemisch zijn voor hartworm (Dirofilaria immitis), is het raadzaam katten, honden en fretten preventief, seizoensgebonden
te behandelen. Deze wormsoort komt in Nederland niet voor, maar wel in populaire vakantielanden. Behandel uw hond daarom als u deze mee heeft genomen naar warme Europese landen zoals Italië, Griekenland, Portugal, Roemenië en Spanje. Preventieve hartwormmedicatie alleen toedienen indien er eerst door een dierenarts is getest.

Een routinematige behandeling tegen wormen en longwormen hangt af van eventuele wetgeving, lokale besmettingsrisico’s, de perceptie van de eigenaar (zoals de behoefte aan een “nultolerantie” aanpak) en de individuele risicobeoordeling (jachthonden, historie aan blootstelling aan longworm, rauw vleesvoeding, etc.). Overleg daarom met uw dierenarts over op maat ontwormen van een dier.

Uw hond of kat beschermen tegen uitwendige parasieten

Vlooieninfestaties zijn het hele jaar door een risico voor huisdieren en blootstelling is moeilijk te vermijden. De beslissing om antivlooienmiddelen te gebruiken moet gebaseerd zijn op een risicobeoordeling. Zonder routinematige vlooienbestrijding duurt het ten minste 3 maanden voordat een vlooienplaag onder controle is. Vlooienbestrijding moet gecombineerd worden met behandeling van de omgeving. Het gebruik van de juiste middelen is belangrijk, er komt veel resistentie tegen bepaalde middelen voor.

Tekenbestrijding is nodig voor honden en katten die een risico lopen op tekeninfestatie. Dit risico is groter tijdens het tekenseizoen, maar in
sommige landen kan blootstelling het hele jaar aanwezig zijn.

Canine Leishmania is een ziekte die wordt overgedragen door zandvliegen. Indien uw hond tussen mei en oktober naar Portugal, Spanje, Frankrijk, Italië, Malta, Griekenland, Turkije, Israël, Egypte, Libië, Tunesië, Algerije of Marokko gaat, zult u een preventief middel tegen zandvliegen moeten toedienen. Voor de kat kan de dierenarts eerst het risico beoordelen op basis van hun levensstijl, voordat een afwerend middel wordt gebruikt.

Bron: ESCCAP.eu European Scientific Councel Companion Animal Parasites

Bescherming tegen parasieten voor honden

Aanbevolen door onze dierenartsen

Bescherming tegen parasieten voor katten