PPID bij paarden (voorheen cushing)

PPID treft 20-30% van de paarden ouder dan 15 jaar en komt dus vrij veel voor. Toch wordt het vaak niet herkend door de eigenaar van het paard, zeker in vroege stadia. PPID is niet te voorkomen of genezen, maar met goed management is een prettige oude dag zeker mogelijk.

Symptomen van PPID

PPID werd voorheen de ziekte van Cushing genoemd, in de volksmond wordt deze term nog veel gebruikt. PPID staat voor Pituitary Pars Intermedia Dysfunction en betekent zoiets als “ontregeling van de hypofyse”. De hypofyse is een klein onderdeel van de hersenen. Bij het ouder worden van het paard ontstaat er een verstoring in de afgifte van stresshormonen die de symptomen veroorzaken.

Het typische beeld van een paard met PPID, is een paard met een lange vacht, dat arm bespierd is met een holle rug en hangbuik. In een vroeg stadium zien we dit beeld echter meestal nog niet. Vaak zijn de eerste signalen mild: het paard gaat wat meer drinken, is wat lusteloos, zweet veel en/of het uithoudingsvermogen neemt af. Paarden met PPID zijn gevoeliger voor infecties, hebben een minder goede wondgenezing en het onderhoud van gebit en hoeven vraagt meer aandacht. Ook hoefbevangenheid komt bij paarden met PPID veel voor.

Behandeling van PPID

Voor we starten met deze medicatie is het nuttig om een bloedonderzoek uit te voeren naar de hoogte van de stresshormonen in het paard om met zekerheid vast te stellen dat er sprake is van PPID.

Wanneer PPID is vastgesteld, kan medicatie gegeven worden om de verstoring in de hormoonhuishouding te ondersteunen. Naast het geven van medicatie, kan ook het management bijdragen aan het welzijn van het paard.

Heeft uw paard mogelijk PPID?

Heeft u een ouder wordend paard en zijn herkent u de hierboven beschreven symptomen die mogelijk op PPID kunnen wijzen? Neem dan contact op met de praktijk. Vroegtijdig ingrijpen zorgt dat erge symptomen kunnen worden voorkomen en maakt de kans op een fijne oude dag groter.