Mijn paard heeft te dunne mest

Heeft uw paard last van dunne mest of diarree? Of misschien slecht verteerde mest of mestwater? Een gezonde darmflora met goede mest als resultaat is essentieel voor de gezondheid van het paard. A7 Noord dierenartsen zoekt met u naar de oorzaak en helpt u naar een paard, of pony, met gezonde darmflora.

Waarom heeft een paard dunne mest?

Bij diarree of dunne mest bij paarden, gaat voedsel te snel door het maagdarmkanaal om vocht en voedingsstoffen goed op te kunnen nemen. Dit kan komen doordat de beweeglijkheid van het maagdarmkanaal verhoogd is, doordat het water opnemend vermogen van de darm verminderd is of doordat er verhoogde afgifte van vocht en elektrolyten in de darm plaatsvindt.

Voor een gezonde werking van de darmen is het erg belangrijk om de bacteriën in de darmen (de “darmflora”) gezond te houden, zodat zij hun werk goed kunnen doen. Zij zetten binnenkomende vezels die het paard zelf niet kan verteren om in bruikbare voedingsstoffen, zoals vluchtige vetzuren.

De oorzaken van diarree bij paarden

Dunne mest, diarree of slecht verteerde mest kunnen uiteenlopende oorzaken hebben waardoor de darmflora verstoord zijn geraakt.

Voorbeelden van oorzaken van dunne mest bij paarden zijn:

• Het eten van te veel voorjaarsgras
  • Het even van beschimmeld voer
  • Plotselinge veranderingen in het rantsoen
  • Een slecht gebit
  • Te veel zand binnenkrijgen
  • Infecties
  • Wormbesmetting

Behandelen van paarden met dunne mest

Voordat we dunne mest bij uw paard kunnen oplossen, moeten we op zoek naar de oorzaak.

De eerste stap is mestonderzoek op zand en wormen, dit doen we in ons eigen laboratorium. Ook onderzoeken we of er andere ziekteverwekkers in de mest aanwezig zijn, dit gebeurt bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD)

Als er aanleiding is om te denken dat het gebit de oorzaak is van de dunne mest, dan kunt u een afspraak maken bij onze paardentandartsen.

Daarnaast raden wij bij paarden met te dunne mest, mestwateren en zand in de mest, aan om Bonpard Colon te voeren. Dit voer is speciaal ontwikkeld voor paarden ter compensatie van chronische spijsverteringsstoornissen van de dikke darm, zoals paarden met een minder gezonde darmflora. Bonpard Colon bevat veel vezelrijke grondstoffen en levende gistcellen (probioticum) die de groei van de “goede” bacteriën in de darmen stimuleren. Daarnaast bevat het voer alle essentiële voedingsstoffen die het paard nodig heeft.

Heeft uw paard te dunne mest? Wij helpen u dit te onderzoeken. Bel voor een afspraak of mestonderzoek naar 0512 301 444

Bestel Bonpard colon in onze webshop