Vaccinatie konijnen

Waar vaccineren wij tegen?

Door een jaarlijkse vaccinatie kunt u uw konijn(en)  beschermen tegen Myxomatose en het RHD virus (type 1 &2). De vaccinatie kan op elk gewenst tijdstip plaatsvinden, vanaf een leeftijd van 5 weken, voor meer zekerheid betreffende de immuniteitsduur gaat onze voorkeur uit naar een leeftijd van 7 weken of ouder. Wij maken gebruik van het vaccin: Nobivac Myxo-RHD plus.  Tijdens het bezoek krijgt uw konijn een gezondheidscontrole door de dierenarts, waarbij ook het gebit wordt gecontroleerd. Indien nodig worden de nagels geknipt. Hier vindt u onze tarieven.

Myxomatose

Dit wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, behorende tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.

Hoe kun je de ziekte voorkomen?

• Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.
  • Bestrijd vlooien! Voorkom contact met egels, katten en honden, deze kunnen de vlooien overbrengen!
  • Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.
  • Zorg bij verdenking van myxomatose dat konijnen geen onderling contact hebben. Let er ook op dat voerbakken en dergelijke gescheiden blijven.
  • Vaccineer uw konijn preventief.

Symptomen

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen is enkele dagen tot 2 weken. De ziekte kenmerkt zich door zwelling van de oogleden, mond en anus. Doordat de oogleden erg gezwollen raken kan het konijn niet meer zien en wordt als het ware blind.

Er ontstaan knobbels in de huid (myxomen) Voornamelijk op de oren, rond de mond en op de rug.

Na enkele dagen ontstaat er een longontsteking waaraan het konijn zal overlijden.

Therapie

Indien de ziekte optreedt is de enige therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen. Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren. Bestrijdt de bijkomende bacteriële infecties met antibioticum en oogzalf. Geef het konijn pijnstillers en zorg voor een goede huisvesting. Het kan weken tot maanden duren voordat het konijn volledig genezen is.

Vaccineren

Omdat myxomatose bijna niet te genezen is, is het belangrijk om de ziekte te voorkomen door middel van een vaccinatie. De eerste vaccinatie mag vanaf de leeftijd van 5 weken (onze voorkeur is 7 weken) gegeven worden. Dwergkonijnen liever wat later, vanaf 3 maanden leeftijd. Het konijn is goed beschermd vanaf 3 weken na de vaccinatie.

Indien u uw konijn verdenkt van myxomatose: Laat het dan niet vaccineren !

VHS / RHD

Het Viraal Haemorrhagisch Syndroom ook wel het Rabbit Haemorrhagic Disease genoemd. Een zeer besmettelijke en vaak dodelijke ziekte die veroorzaakt wordt door een calicivirus.

De ziekte verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, maar ook via mest, insecten (zoals vliegen) en besmet materiaal (zoals kooien en drinkflesjes).

Let op: ook vers geplukt gras kan besmet zijn, zeker op plaatsen waar wilde konijnen komen.

Realiseer je dat je ook via schoenzolen de besmetting kan overdragen.

Hoe kun je de ziekte voorkomen?

• Hygiëne: zorg voor schone hokken voederbakken.
  • Pluk geen gras op plaatsen waar ook wilde konijnen kunnen komen.
  • Vaccineer uw konijn preventief tegen de ziekte. Dit moet 1x per jaar.

Symptomen

Na een incubatietijd van 1-3 dagen kunnen de eerste symptomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, raakt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige, bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn snel aan bloedingen in het lichaam. Deze bloedingen treden met name op in de darmen. Het is deze bloeding waaraan de ziekte zijn naam heeft te danken: hemorrhagisch betekent bloed. De ziekte gaat echter niet altijd gepaard met bloedingen. Er is ook een vorm waarbij het konijn plots dood neervalt zonder eerst andere symptomen te hebben vertoond. Zenuwverschijnselen kunnen ook voorkomen.

Het nieuwe virus type (RHD type 2) kan naast een acuut ziektebeeld, ook een meer chronisch ziektebeeld geven, waardoor konijnen gedurende een langere periode ziek zijn.

Therapie

Er bestaat geen goede therapie voor VHS. Als uw konijn VHS heeft dan kan het alleen symptomatisch behandeld worden. Door warmte, vocht-infusen, pijnstillers en vitamines kan geprobeerd worden om het konijn op te peppen, maar in bijna alle gevallen verloopt de ziekte dodelijk, ondanks de ingestelde therapie.

Als u een konijn heeft wat besmet is bescherm dan uw andere konijnen door goed op de hygiëne te letten. Zet het zieke konijn apart van de andere konijnen, maak het hok goed schoon en ontsmet het daarna. Als u het zieke konijn vastgehouden heeft trek dan andere kleren aan en was uw handen goed voordat u een ander konijn vastpakt.

Wees voorzichtig met bezoekers die konijnen hebben met VHS. Ga zelf ook niet op bezoek bij mensen die konijnen hebben als uw konijn VHS heeft.

Vaccineren

De eerste vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 5 weken gegeven worden. Voor een goede immuniteitsopbouw adviseren wij echter om het jonge dier vanaf 7 weken leeftijd te vaccineren.

Deze bescherming houdt 1 jaar aan, dus 1x per jaar vaccineren is voldoende !

De vaccinatie tegen VHS/RHD mag gelijktijdig met de vaccinatie tegen myxomatose gegeven worden.