Madenziekte konijn

Madenziekte wordt ook wel myiasis genoemd.

Als het zonnetje lekker schijnt, zijn helaas ook vliegen en muggen weer uit hun winterslaap gekropen. Naast het overbrengen van ziektes bij het konijn, zoals myxomatose, kunnen vliegen ook hun eitjes leggen in de vacht of omgeving van het dier. Vliegen komen met name af op de geur van oude urine of ontlasting en vinden dit een fantastische plek om hun eieren te leggen. Met name de konijnen die last hebben van ontlasting rondom de anus en lopen een risico om opgegeten te worden door de maden.

Voorkomen is beter dan genezen!

Verblijft uw konijn buiten? Dan kunnen vliegen en muggen worden afgeweerd door een goed muskietennet over het hok te plaatsen.

Er is een spray bij ons verkrijgbaar die de groene vliegen voor een aantal weken op een afstand houdt zodat de kans op maden sterk vermindert: Nomyiasis (ook verkrijgbaar via onze webshop).

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om dunne ontlasting bij het konijn te voorkomen door goede voeding te geven en dagelijks het achterwerk te controleren op “plakpoep”.

Merkt u wondjes of kleine gaatjes in de vacht van uw konijn op of ziet u zelfs maden kruipen, neem dan direct contact met ons op want er moet onmiddellijk worden ingegrepen!

Wij wensen u en uw konijnen een fijne, vliegvrije zomer!

Let op:  ook bij honden en katten zien we maden, vaak in oude wonden of in slecht verzorgde vachten. Let dus goed op, ook bij deze huisdieren!