Laboratorium paard

In beide vestigingen van A7 Noord dierenartsen beschikken wij over een laboratorium. Om u zo goed en snel mogelijk verder te helpen met mogelijke problemen bij uw paard, onderzoeken we veel zelf. Denk daarbij aan onderzoeken aan bloed, mest en/of baarmoederspoelsels.

Mestonderzoek

Mest-onderzoek gebeurt in ons eigen laboratorium. Door het onderzoeken van de mest kunnen we gericht behandelen tegen de aanwezige wormen en resistentie voorkomen. Heeft u veel paarden en doet u dit liever zelf? Wij geven workshops omtrent het mest onderzoek en weidemanagement van uw paarden.

Bloed

Door bloed af te nemen bij uw paard en dit te onderzoeken, kunnen we veel ziektes diagnosticeren. Veel van deze onderzoeken voeren we uit in ons eigen laboratorium zodat we snel verder kunnen met een behandeling.  Denk hierbij aan een totaal bloed- en ontstekingsbeeld, het antistoffen gehalte bij uw veulen of een SAA bepaling. Bij vermoeden van een bloedvergiftiging zetten we het bloed in op een bloedkweek en kunnen eventueel de bacterie bepalen die de veroorzaker is.

Melk

Ontstekingen aan het uier komen af en toe eens voor bij uw paard.  Door in de melk te laten onderzoeken welke bacterie de ontsteking veroorzaakt, kunnen we een goed advies geven over de behandeling uw paard. Naast vaststellen van de bacterie, bepalen we ook voor welk antibioticum deze gevoelig is. Een goed en passend advies om uw paard gezond te krijgen en te houden, dat is waar we naar streven!

Overig

Urine kan in ons laboratorium onderzocht worden op bacteriën en op zuurtegraad. Haarafkrabsel bekijken we op luizen en/of mijten.