Drachten:
Burgum:

Konijn inenten

Waar enten wij tegen?

Sinds 2012 vaccineren wij met een nieuw vaccin welke bescherming biedt tegen myxomatose en RHD type 1. Hierdoor hoeft uw konijn maar 1x per jaar gevaccineerd te worden. De vaccinatie kan nu op een door u gewenst tijdstip plaatsvinden.

In december 2015 is er een nieuw type RHD virus in Nederland opgedoken (RHD type 2). De vaccins die in Nederland geregistreerd zijn, bieden géén bescherming tegen dit nieuwe type virus. Daarom heeft de Faculteit Diergeneeskunde een vaccin uit Frankrijk en Spanje beschikbaar gesteld, welke wel bescherming biedt tegen dit nieuwe type virus. Het betreft een extra vaccinatie tegen RHD type 2 virus.
Om te beschermen tegen myxomatose en het RHD1-virus dienen konijnen ook de reguliere inenting te ontvangen.
Mocht uw konijn ook deze inenting nodig hebben, dan kunnen wij met u overleggen welk schema het beste aangehouden kan worden.

Konijnenspreekuren 2017

Op elke eerste woensdag van de maand kunt u op afspraak langskomen met uw konijn voor de inenting. Op deze dagen kunt u tegen deze tarieven bij ons terecht. Wanneer u buiten deze dag langs wilt komen, kan het zijn dat de kosten voor enting hoger liggen. Reden hiervoor is dat er meerdere doseringen entstof in een flacon zitten. Na openen is deze flacon slechts een paar uur houdbaar. Daarom willen wij de konijnen die geënt moeten worden het liefst op één dag inplannen.

MYXOMATOSE

Dit wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, behorende tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk.

Hoe kun je de ziekte voorkomen

1. Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.
  2. Bestrijd vlooien! Voorkom contact met egels, katten en honden, deze kunnen de vlooien overbrengen!
  3. Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.
  4. Zorg bij verdenking van myxomatose dat konijnen geen onderling contact hebben. Let er ook op dat voerbakken en dergelijke gescheiden blijven.
  5. Vaccineer uw konijn preventief.

Symptomen

De tijd tussen besmetting en de eerste symptomen is enkele dagen tot 2 weken. De ziekte kenmerkt zich door zwelling van de oogleden, mond en anus. Doordat de oogleden erg gezwollen raken kan het konijn niet meer zien en wordt als het ware blind.
Er ontstaan knobbels in de huid (myxomen) Voornamelijk op de oren, rond de mond en op de rug.
Na enkele dagen ontstaat er een longontsteking waaraan het konijn zal overlijden.

Therapie

Indien de ziekte optreedt is de enige therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen. Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren. Bestrijdt de bijkomende bacteriële infecties met antibioticum en oogzalf. Geef het konijn pijnstillers en zorg voor een goede huisvesting. Het kan weken tot maanden duren voordat het konijn volledig genezen is.

Vaccineren

Omdat myxomatose bijna niet te genezen is, is het belangrijk om de ziekte te voorkomen door middel van een vaccinatie.
De eerste vaccinatie mag vanaf de leeftijd van 1 maand gegeven worden. Dwergkonijnen echter pas vanaf 3 maanden !
Zeven dagen na vaccinatie is het konijn pas beschermd tegen de ziekte.

Indien u uw konijn verdenkt van myxomatose: Laat het dan niet vaccineren !

VHS / RHD

Het Viraal Haemorrhagisch Syndroom ook wel het Rabbit Haemorrhagic Disease genoemd.
Een zeer besmettelijke en vaak dodelijke ziekte die veroorzaakt wordt door een calicivirus.
De ziekte verspreidt zich via direct contact tussen konijnen, maar ook via mest, insecten (zoals vliegen) en besmet materiaal (zoals kooien en drinkflesjes).
Let op: ook vers geplukt gras kan besmet zijn, zeker op plaatsen waar wilde konijnen komen.
Realiseer je dat je ook via schoenzolen de besmetting kan overdragen.

Hoe kun je de ziekte voorkomen

1. Hygiëne: zorg voor schone hokken voederbakken.
  2. Pluk geen gras op plaatsen waar ook wilde konijnen kunnen komen.
  3. Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.
  4. Vaccineer uw konijn preventief tegen de ziekte. Dit moet 1x per jaar.

Symptomen

Na een incubatietijd van 1-3 dagen kunnen de eerste symptomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, raakt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. In het laatste stadium van de ziekte zie je vaak schuimige, bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn snel aan bloedingen in het lichaam. Deze bloedingen treden met name op in de darmen. Het is deze bloeding waaraan de ziekte zijn naam heeft te danken: hemorrhagisch betekent bloed. De ziekte gaat echter niet altijd gepaard met bloedingen. Er is ook een vorm waarbij het konijn plots dood neervalt zonder eerst andere symptomen te hebben vertoond. Zenuwverschijnselen kunnen ook voorkomen.

Het nieuwe virus type (RHD type 2) kan naast een acuut ziektebeeld, ook een meer chronisch ziektebeeld geven, waardoor konijnen gedurende een langere periode ziek zijn.

Therapie

Er bestaat geen goede therapie voor VHS. Als uw konijn VHS heeft dan kan het alleen symptomatisch behandeld worden. Door warmte, vochtinfusen, pijnstillers en vitamines kan geprobeerd worden om het konijn op te peppen, maar in bijna alle gevallen verloopt de ziekte dodelijk, ondanks de ingestelde therapie.

-Als u een konijn heeft wat besmet is bescherm dan uw andere konijnen door goed op de hygiëne te letten. Zet het zieke konijn apart van de andere konijnen, maak het hok goed schoon en ontsmet het daarna. Als u het zieke konijn vastgehouden heeft trek dan andere kleren aan en was uw handen goed voordat u een ander konijn vastpakt.

Wees voorzichtig met bezoekers die konijnen hebben met VHS. Ga zelf ook niet op bezoek bij mensen die konijnen hebben als uw konijn VHS heeft.

Vaccineren

De eerste vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 8 weken gegeven worden.
Zeven dagen na deze vaccinatie heeft het konijn een goede bescherming tegen VHS/RHD type 1.
Deze bescherming houdt 1 jaar aan, dus 1x per jaar vaccineren is voldoende !
De vaccinatie tegen VHS/RHD mag gelijktijdig met de vaccinatie tegen myxomatose gegeven worden.

Het vaccin tegen VHS/RHD type 2 is een half jaar werkzaam. Deze vaccinatie kunnen we toedienen vanaf een leeftijd van 4 weken. Is uw konijn jonger dan 10 weken leeftijd, dan moeten we het vaccin herhalen na 6 weken. Bij konijnen ouder dan 10 weken leeftijd is een herhaling niet nodig.